Шукати в цьому блозі

Науково-методична база

Про проект "Інтелект України" 

Ідентифікація, навчання та виховання здібних і обдарованих дітей є однією з найважливіших світових педагогічних проблем. Майже в усіх країнах світу пошук адекватних способів виявлення здібних і обдарованих дітей, створення для них оптимальних умов навчання та виховання вважають найважливішими загальнонаціональними стратегічними завданнями. Науково-педагогічний проект «Інтелект України» виконує державне замовлення. Процес навчання за проектом регламентується основними державними документами. Державний стандарт лежить в основі, проект реалізується через освітні галузі та навчальні програми.

 Сутність цього проекту полягає не в насиченні дитини поглибленими знаннями. Головне  -  набуття  нею необхідних навичок роботи з інформацією, аналізу, гнучкого творчого мислення, самоконтролю та самооцінки, швидких реакцій, раціональної організації навчальної праці. Також -  розвитку пізнавальних процесів: сприйняття, пам'яті, мислення, уяви й уваги; розвитку якостей особистості школяра — цілеспрямованості, працелюбності, організованості, охайності, наполегливості, волі тощо.
Програма розроблялася в такий спосіб, щоб, враховуючи вікові особливості учнів, не лише зберегти, а й збільшити їх інтерес до навчання. Завдяки міжпредметним зв'язкам, засобам наочності та відеоматеріалам, об'єкт вивчення стає більш зрозумілим та цікавим. Приміром, на уроці читання діти вивчали оповідання про соловейка, а вже на уроці "Людина і світ" вони дізнаються про класову та видову приналежність цього птаха, спосіб життя, проглядають відеофрагмент з соловейком, чують його спів, а на уроці «Читання» знайомляться з казкою про солов’я.
Додатково до загальношкільних предметів, програма яких спеціально адаптована, введені нові: “Навчаємося разом”, на якому діти розвивають пам`ять за спеціальними методиками, вчаться працювати з інформацією, та предмет “Еврика”, на якому учні розвивають творчі, винахідницькі якості, кмітливість, працюють над рішенням складних задач. Завдяки тому, що під час розробки й апробації програми проект мав медико-психолого-психіатричний супровід провідних вчених Інституту здоров’я школярів та підлітків Академії медичних наук України,  вдалося побудувати програму так, щоб зберігати оптимальний баланс психофізичного стану дитини, не допускаючи, з одного боку, нервового перезбудження, а з іншого – втоми, втрати цікавості. Крім обов`язкових уроків фізичної культури, кілька разів упродовж кожного уроку учні беруть участь у музичних паузах з елементами фізичних вправ і танцювальних рухів, роблять вправи для очей, застосовують релаксуючі елементи.
Програма передбачає також навчання дітей різноманітних прийомів  навчально-пізнавальної діяльності, сприяє формуванню таких якостей, як ініціативність, самоконтроль.
  Навчальні посібники проекту повноцінно реалізують ідеї особистісно орієнтованого навчання. Вони побудовані з урахуванням основних етапів навчання -  засвоєння навчального матеріалу та його застосування на практиці. Вони реалізують діяльнісний підхід до організації навчального процесу, який змодельований у підручнику за принципом: «Для того, щоб учень засвоїв матеріал, який вивчає, він повинен виконати повний цикл пізнавальних дій, тобто сприйняти його, осмислити, запам’ятати, повправлятися в застосуванні знань на практиці й потім виконати подальші навчальні дії на їх повторення, поглиблення й міцніше засвоєння. Через дані посібники реалізується концепція міцного засвоєння знань, періодичне повторення навчального матеріалу… Спочатку проміжки між повторенням коротші, пізніше вони збільшуються. Велику увагу в підручниках  приділяють ознайомленню молодшого школяра з конкретними способами запам’ятовування: використання наочних посібників, застосування алгоритмів, пам’яток, опорних схем, таблиць тощо. Вправи у підручниках поділяються на пробні, тренувальні, творчі. Велике місце  відводять вправам за зразком - це завдання з повною орієнтувальною основою дії. Учні знають, як виконувати його та які результати повинні отримати. Дані посібники не лише повноцінно й послідовно викладають навчальний матеріал, а й служать моделлю формування навчальної діяльності як провідної у молодшому шкільному віці.
Важливим моментом проекту є формування емоційно-позитивного стану дитини в процесі навчання. Це відбувається через незвичну добірку  видів завдань: виконання пісень під караоке, читання казок способом стеження за диктором презентації, робота з уривками мультфільмів та пошук переглянутого в тексті, вправа «Фотоапарат» тощо…
Досвід творчої діяльності фіксується в посібниках у формі частково-пошукових завдань. Ефективними, як показала практика, є завдання на розвиток зорової пам’яті, уваги, спостережливості, кмітливості, формулювання припущень, встановлення послідовності певних дій, самооцінку.
Результати, новизну й цінність проекту позитивно оцінюємо не тільки ми, вчителі, а й батьки, що повірили у даний проект. Свої спостереження за процесом навчання, відчуття і ставлення батьки висловилюють у своїх відгуках.

ПОПУЛЯРНе ПИТАННЯ:


ПОШИРЕННЯ ПРОГРАМИ НА СЕРЕДНЮ Й СТАРШУ ШКОЛУ Є ОБОВ'ЯЗКОВОЮ УМОВОЮ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ "ІНТЕЛЕКТ УКРАЇНИ". У КОЖНІЙ ШКОЛІ, ЯКА Є УЧАСНИКОМ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЕКТУ, ШКОЛЯРІ ЗМОЖУТЬ ПРОДОВЖИТИ НАВЧАННЯ ЗА ПРОГРАМОЮ "ІНТЕЛЕКТУ УКРАЇНИ" ДО ВИПУСКНОГО КЛАСУ. У ВИПАДКУ Ж ПЕРЕХОДУ ДИТИНИ З ПРОЕКТНОГО КЛАСУ ДО ІНШОГО, В Т.Ч. ЧЕРЕЗ СІМЕЙНІ ОБСТАВИНИ, ПЕРЕЇЗД ТОЩО, ДИТИНА ЛЕГКО ЗМОЖЕ УВІЙТИ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС І НАВІТЬ З ПЕВНОЮ ІМОВІРНІСТЮ МАТИМЕ ПЕРЕВАГИ, ВИКОРИСТОВУЮЧИ НАБУТІ НАВИЧКИ ТА ВМІННЯ.

Білий аркуш та чорна точка 

Якось вчитель покликав своїх учнів і показав їм чистий аркуш паперу.
– Що ви тут бачите? – спитав він їх.
– Точку, – відповів один учень.
Інші учні погодились і підтримали його, бо також бачили на білому аркуші точку.
– Придивіться уважніше, – сказав учитель.
– Тут чорна точка, – доповнив відповідь другий учень.
– Ні! – заперечив третій учень, – тут маленька чорна точка. Вірно?
Всі інші учні закивали у знак згоди. Всі в очікуванні дивились на учителя.
– З одного боку, жаль, що всі мої учні побачили тільки маленьку чорну точку і ніхто не помітив чистого білого аркуша…
І посміхаючись, добавив після довгої паузи:
– А з іншого, мені ще є чому вас навчати.


Сподіваюсь, що навчаючись за цією програмою діти зможуть побачити і чорну точку, і білий аркуш.


Особливості організації навчально-виховного процесу 
в 2-4-х проектних класах «Інтелект України»:
Реалізуючи завдання нової Української школи, а саме, формування успішної особистості, яка уміє навчатись упродовж життя, критично мислити, ставити та досягати цілі, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному соціумі, науково-педагогічний проект «Інтелект України» визначає основні напрямки та підходи (компетентісний, особистісно орієнтований) навчання, виховання, розвитку підростаючого покоління. Головними завданнями визначено такі: формування громадянина-патріота, конкуренто здатної особистості, інноватора, який успішно працює з інформацією, аналізуючи її з метою використання в практичному житті, має гнучке мислення, уміє раціонально організувати працю. Навчально-виховний процес у межах науково-педагогічного проекту «Інтелект України» у 2-4 класах спрямований на формування ключових компетентностей. Навчально-виховний процес у 2-4 класах спрямований на формування успішної, конкуренто здатної особистості. На уроках української мови, читання, курсу Навчаємося разом, Людина і світ формуються комунікативні, соціальні і громадянські, екологічні компетентності. Формується громадянин – патріот своєї землі. Однією з головних ознак є міжпредметні зв’язки, які реалізуються в межах поліфункціонального уроку, на якому використовуються методи використання засобів ІКТ, алгоритмізації, наочності. Для уроків читання визначено коло читання творів світової та української літератури. Навичка читання формується на основі читання цілими словами під аудіо супровід ІКТ. Одним із основних є метод монографічний; велика увага приділяється роботі з художнім текстом. На уроках математики здійснюється завдання формування математичної компетентності. Уроки спрямовані на розвиток пізнавальних процесів, збагачення інтелектуальних, творчих здібностей учнів, велика увага приділяється питанню практичного застосування знань, пропедевтиці математичної неуспішності в основній і старшій школі. Уроки у 2-4 класах мають емоційно-ціннісне насичення, реалізуються завдання здоров’язбережувальних технологій, спілкування організовується на принципах педагогіки партнерства.


Немає коментарів:

Дописати коментар